Lilongwe! - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Eefje Heijker - WaarBenJij.nu Lilongwe! - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Eefje Heijker - WaarBenJij.nu

Lilongwe!

Door: eefjeheijker

Blijf op de hoogte en volg Eefje

04 Januari 2012 | Malawi, Lilongwe

We zijn in Malawi!

na een hele dag reizen zijn we gisteravond laat aangekomen in Lilongwe. De reis verliep voorspoedig.
we vlogen eerst van Amsterdam naar Nairobi (Kenia). Na jarenlang ryanair-ervaring is een klmvlucht ontzettend luxe! de vlucht ging voor mijn gevoel dan ook erg snel. In Nairobi stapten we over op een andere vlucht. Een wereld van verschil met de eerste vlucht (klein vliegtuig dat nog niet eens voor de helft gevuld was) maar wel de eerste ervaring met Afrika. Rond 11 uur 's avonds (plaatselijke tijd, het is hier een uur later dan in Nederland) landden we in Lilongwe. Daar stond iemand van het hotel dat we de eerste 2 dagen geboekt hebben ons al op te wachten met een bordje met onze namen. vanaf het vliegveld reden we in ongeveer 20 minuten naar het hotel. De auto's rijden hier aan de linkerkant van de weg, dus dat is even wennen. We verblijven in het Kiboko-hotel, een zeker voor Malawiaanse begrippen, erg luxe hotel. Dit merk je ook aan de gasten, ik ben tot nu toe alleen maar westerse mensen tegengekomen (heel veel Engelsen). Gisteravond zijn we vrijwel meteen gaan slapen na aankomst in het hotel. Vanohtend hebben we eerst uitgeslapen en daarna uitgebreid ontbeten. Tijdens het ontbijt schoof James opeens bij ons aan. Hij werkt voor de partnerorganisatie waar Edukans in Malawi mee samenwerkt en was naar Lilongwe gestuurd om te zorgen dat we van het vliegveld gehaald werden en naar Embangweni worden gebracht.

vandaag hebben we van alles geregeld (een dongel voor internet, een simkaart (zal het nummer nog laten weten) en we hebben geld gewisseld). Gelukkig kon James ons precies vertellen waar we moesten zijn en hoe alles hier werkt, dus dat is heel handig. Ilona en ik hebben vervolgens vanmiddag de omgeving van het hotel verkend. we verblijven in het oude deel van de stad. overdag zie je hier overal mensen, het is ontzettend druk op straat. ook al voel ik me tot nu toe nog niet heel erg aangestaard, we vallen toch wel op en worden dan ook constant aangesproken door mensen (voornamelijk straatverkopers). Het is heel vreemd om door de stad te lopen. Lilongwe is de hoofdstad van Malawi, maar doet niet echt aan als een hoofdstad. Verder voldoet het wel aan het beeld dat ik van Afrika had: veel vriendelijke mensen die van alles op hun hoofd dragen). In Malawi is een groot tekort aan benzine. Dit merk je aan alles. Er staan gigantische rijen met auto's die urenlang wachten in de hoop een paar liter benzine te krijgen. Door de schaarste worden er enorm hoge prijzen gerekend voor de benzine (vergelijkbaar met Europese prijzen, misschien zelfs wel hoger). dit is heel apart om mee te maken, als wij het al enorm duur vinden, hoe moet dit dan wel niet voor de plaatselijke bevolking zijn). ondanks de hoge prijzen rijden er nog opvallend veel auto's rond hier. James heeft genoeg benzine geregeld dus morgen vertrekken we naar Embangweni (ongeveer 5 uur rijden van Lilongwe). in Embangweni zullen we de komende maanden verblijven. James heeft ons verteld dat het guesthouse voor ons geboekt is dus dit is een enorme opluchting. We zijn ontzettend benieuwd naar morgen!

veel liefs vanuit een zonnig Malawi!

• 04 Januari 2012 - 19:21

Roxanne:

Hee! Fijn dat jullie goed aangekomen zijn en dat de reis goed is verlopen! En wat zal het een opluchting zijn dat jullie in het guesthouse kunnen verblijven! Ik ben heel benieuwd hoe het jullie daar zal vergaan, zal je blog goed in de gaten houden ;) Superveel succes!! X

• 04 Januari 2012 - 19:22

Roxanne:

Overigens denkt Waarbenjij.nu dat je nog in Nederland bent, ik gok zo dat het bij jullie warmer is dan 10 graden :p

• 04 Januari 2012 - 19:24

Elcke:

Eef! Fijn om te horen dat je veilig bent aangekomen! Ook echt fijn dat je een guesthouse hebt:-) geniet ervan en alvast een goede reis voor morgen! xxx

• 04 Januari 2012 - 22:37

Fenna:

Heey! Goed van je te horen! Is toch wel eventjes wat anders dan Italie;) Echt zo raar om voor te stellen waar je nu ergens moet zijn. Na alle voorbereidingen ben je er dan; geniet ervan meis!! Ciao!! XX

• 04 Januari 2012 - 23:34

Bianca:

Jeeh een berichtje van Eefje uit Malawi:-) Is het daar net zo lekker warm als hier? Ben echt ontzettend benieuwd naar al jullie verhalen! X

• 05 Januari 2012 - 10:39

Lindsey:

Hee Eef!

Aah wat goed om te horen! Ja ik zat dinsdagavond de uurtjes af te tellen hoor.. zo van, nu zal ze wel in Kenia zijn.. en nu zal ze wel in Malawi zijn =D! Wat fijn dat het goed met je gaat.. ik word wel een beetje jaloers hoor door die groetjes uit het zonnige Malawi haha.. hier is het koud en stormt het! Ben nu al benieuwd naar je volgende verhaal, kan niet wachten! Oh en even een update uit Nederland (GTST =P), Rikki heeft Bram gestolen en zit nu in het vakantiehuisje samen met Sjoerd! Ze wil Bram niet meer gaan teruggeven.. spannend toch! =P

Veel plezier daar verder!

Liefs, Lins

• 05 Januari 2012 - 11:03

Ymke:

Klikt goed Eef! James the protector, dat is toch fijn ;)
    Ben benieuwd hoe het guest house zal zijn: pictures!! :)

Liefs!

• 07 Januari 2012 - 13:25

Vivian:

Ha die Eef,

Klinkt leuk allemaal. Ook ik ben benieuwd naar de foto's! Veel plezier nog en ik heb me aangemeld om je blog te volgen, ben benieuwd dus!

x

• 07 Januari 2012 - 15:44

Eline:

Fijn dat je reis allemaal goed is verlopen :) Maar krijgen wij jou nou nog ooit in een Ryanair-vliegtuig? ;) Veel plezier daar iig en ik ben benieuwd naar al jouw verhalen de komende tijd!

• 07 Januari 2012 - 16:28

Karlien:

Hee eef! Wat fijn dat de reis goed is gegaan :), is inderdaad wel luxe opeens he zo'n vlucht! Zo te horen is alles in ieder geval goed geregeld daar. Ben zo benieuwd hoe het er daar uit ziet, maar dat zie ik binnenkort vast wel op je foto's. :) Veel plezier meis!
    xx

• 08 Januari 2012 - 11:46

Anne:

Hee, wat fijn om te lezen dat je veilig bent aangekomen en dat alles zo goed is geregeld! Ik ben heel erg benieuwd naar je volgende verhalen! Heel veel succes daar!

• 10 Januari 2012 - 14:23

Antonette:

Hoi Eefje,wat leuk om je verslag te lezen.Ik wens je heel veel succes en ben benieuwd naar het volgende verhaal.Het is heel speciaal dat je dit mag meemaken.Groetjes uit Best.