tot slot.. - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Eefje Heijker - WaarBenJij.nu tot slot.. - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Eefje Heijker - WaarBenJij.nu

tot slot..

Door: eefjeheijker

Blijf op de hoogte en volg Eefje

06 Mei 2012 | Malawi, Lilongwe

Lieve allemaal,

het Afrika-avontuur zit er nu dan echt op..

Na 4 fantastische maanden ben ik sinds een weekje weer terug op Hollandse bodem. En alhoewel het heel fijn is om weer lekker thuis te zijn, had ik best nog wat langer in Afrika willen blijven. Het is vreemd hoe snel alles hier weer went. Het voelt alweer alsof ik nooit ben weggeweest. Ik kan het ook nog niet zo goed naast elkaar plaatsen, Malawi en Nederland zijn twee zulk totaal verschillende werelden. Ondanks het feit dat het vaak gezegd wordt, drong het pas in Afrika écht tot me door hoe oneerlijk het verdeeld is in de wereld. Wat hebben we veel in Nederland in vergelijking met de mensen daar…
Ik heb de afgelopen maanden de kans gekregen om in één van de armste landen ter wereld te wonen. En eerlijk is eerlijk, tot 1,5 jaar geleden had ik nog nooit van Malawi gehoord. Maar wat is het een mooi land en wat ben ik blij dat ik daar de afgelopen maanden heb mogen doorbrengen. Ik mis de gastvrijheid, de lieve mensen, de tevredenheid..daar kunnen we met z’n allen in Nederland nog wat van leren! Wat is het mooi dat de mensen daar volstrekt tevreden zijn met alles. Deze lieve en allesbehalve kritische houding heeft alleen als keerzijde dat mensen te weinig voor zichzelf opkomen. Daarnaast leven de mensen echt met de dag en zijn ze niet gewend om doelen te stellen. Nou is het uiteraard ook niet zo dat er altijd maar doelen gesteld en behaald moeten worden, maar het kan soms wel iets positiefs opleveren, zowel voor het land zelf als haar inwoners. Want duidelijk is dat de situatie in Malawi de afgelopen jaren verre van wenselijk was. Al ruim 2 jaar kampte het land met een enorm benzinetekort (door politieke redenen) waardoor de prijzen in snel tempo opliepen. Wij hebben van dichtbij kunnen meemaken hoe de situatie in het toch al straatarme land alleen maar verder verslechterde. Wanneer ik Malawi vergelijk met omliggende landen (Zambia, Botswana en Zimbabwe) die we in de laatste maand hebben bezocht, kan ik wel stellen dat Malawi compleet in crisis was. Ik heb me er in Malawi vaak over verbaasd dat niemand klaagde over alle problemen. Maar achteraf is dat ook logisch; het zit ten eerste niet in de aard van de mensen daar en ten tweede kent men daar ook niet beter. Dit is de wereld die zij kennen. Alhoewel het niet altijd makkelijk was, ben ik heel blij dat ik in Malawi terecht ben gekomen. Ik denk dat ik op geen enkele plek meer had kunnen leren dan daar. Want hoe minder je hebt, hoe meer je je realiseert dat veel dingen volstrekt overbodig zijn. De mensen in Afrika zijn niet zielig, ze zijn op bepaalde gebieden zelfs zoveel ‘rijker’ dan mensen hier in het westen. Maar feit is wel dat men veel minder kansen heeft gekregen en dat de armoede het dagelijks leven enorm bemoeilijkt. Ik heb in Malawi met veel verschillende mensen gesproken en men was het er over eens dat de situatie niet erger kon worden dan het op dat moment was. Het was dan ook wachten op het moment dat er eindelijk iets zou veranderen. En ik ben heel blij dat dat moment inmiddels is gekomen. Ongeveer een week nadat wij Malawi verlieten, kregen we het bericht dat de president was overleden. Normaal geen reden tot feest, behalve in dit geval. Want wat heeft die man er een puinhoop van gemaakt de afgelopen jaren. Nu er een vrouw (!) aan de macht is, zijn de banden met de buurlanden en met Engeland (Malawi viel tot 1964 onder Brits koloniaal bestuur) aangehaald en is er voor het eerst in jaren weer benzine verkrijgbaar! Wat hebben de mensen in Malawi dit verdiend! Alhoewel het land na jaren eindelijk weer vooruit kan kijken, zijn de problemen niet meteen verholpen. Op de schooltjes werd ons pijnlijk duidelijk hoe het aan vrijwel alles ontbreekt en hoe hard bepaalde dingen nodig zijn om goed onderwijs mogelijk te maken.
ik wil dan ook graag nogmaals een oproep doen aan jullie: als je wat kan missen, doe dan een donatie op EefjeHeyker.inactievooredukans.nl. Nu ik met eigen ogen heb gezien wat Edukans doet in Malawi kan ik oprecht zeggen dat het geld goed besteed wordt en dat met elke bijdrage meer kinderen zicht hebben op een betere toekomst. Alvast bedankt!

Het zit er op voor nu. Bedankt voor alle lieve berichtjes! Heel lief dat jullie in grote getalen mijn verhalen gevolgd hebben. Ik hoop dat ik iemand heb kunnen inspireren om ook naar Malawi te gaan. Ik heb er in ieder geval een tweede thuis bij gekregen en ik ben er van overtuigd dat dit niet de laatste keer Afrika was. De afgelopen maanden waren fantastisch maar ik ben er voor mijn gevoel nog niet klaar!

Liefs Eefje

  • 07 Mei 2012 - 06:19

    Ilona Van De Reep:

    Wauw Eefje, wat fijn om te horen dat je het zo geweldig gehad hebt! Heel veel succes met wennen hier.... :) liefs ilona

  • 07 Mei 2012 - 10:06

    Marieke Dekker:

    Hoi Eefje (en Ilona),

    Wat heb ik op de achtergrond genoten van de reisverslagen en foto's! Het was elke keer alsof ik even terug ging naar Malawi. Zo herkenbaar allemaal! De relaxte sfeer omdat daar heel anders om wordt gegaan met tijd, de volgepropte minibusjes, het gevoel alsof je in een film zit, de schooltjes, de vriendelijkheid. Wat fijn dat jullie dat ook allemaal mee hebben mogen maken. En daarnaast heel fijn dat alles goed geregeld was met het guesthouse en de schoolbezoeken. Al blijft het zo dat afspraken anders geïnterpreteerd worden in Malawi :). Jullie zullen nog heeeel vaak terug denken aan deze mooie tijd. Veel plezier daarmee. Daarnaast veel succes met het verwerken van alle data. Mochten jullie me nog ergens voor kunnen gebruiken, laat het vooral weten!

    Groeten,
    Marieke

  • 07 Mei 2012 - 13:55

    Frits:

    Hoi Eefje,

    Dank voor je mooie verhalen, rake beschouwingen en sfeervolle beschrijvingen. Ik wens je veel succes met het weer helemaal landen in Nederland.
    Met vriendelijke groet

    Frits

  • 08 Mei 2012 - 09:30

    Eline:

    Bedankt voor al je verhalen! Was elke keer weer bijzonder om te lezen. En succes met de laatste scriptieloodjes :)

    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Lilongwe

werelddocent edukans stage

Recente Reisverslagen:

06 Mei 2012

tot slot..

01 April 2012

op avontuur!

25 Maart 2012

de laatste dagen Malawi

24 Maart 2012

Dubbel gevoel

29 Februari 2012

Malawi update!
Eefje

Actief sinds 31 Dec. 2011
Verslag gelezen: 798
Totaal aantal bezoekers 13241

Voorgaande reizen:

12 Januari 2016 - 12 Juli 2016

backpacken Azie

03 Januari 2012 - 29 April 2012

werelddocent edukans stage

Landen bezocht: