de laatste dagen Malawi - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Eefje Heijker - WaarBenJij.nu de laatste dagen Malawi - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Eefje Heijker - WaarBenJij.nu

de laatste dagen Malawi

Door: eefjeheijker

Blijf op de hoogte en volg Eefje

25 Maart 2012 | Malawi, Lilongwe

Het zit er op…

Nog één dagje en dan vertrekken we naar Lilongwe om van daaruit af te reizen naar Zambia. Wat zijn de afgelopen maanden snel voorbij gegaan en wat was het een unieke ervaring om 3 maanden lang in Malawi te wonen. ik ga het missen:
- de mensen; wat is iedereen hier gastvrij!
- het enthousiaste groeten en de gesprekjes op straat; monire, makola kwali imwe, makola, yewo, tawonga. Het is inmiddels een automatisme geworden, maar het blijft leuk om te zien hoe enthousiast iedereen hier is
- de tijd: alhoewel het af en toe heel frustrerend was dat hier totaal anders met tijd om wordt gegaan, kan ik de relaxte levensstijl inmiddels wel waarderen.
- het eten; het mais, de rijstepap, het veel te droge brood, cassave, bananen, mango’s, pindakaas, onze zelfgemaakte cake, bananabread en niet te vergeten.. de nsima.
- het drinken; sobo (limonadesiroop), de oploskoffie, de veel te sterke Malawische thee, de houdbare ‘first chocie’ melk verpakt in zakjes en de feloranje fanta.
- de natuur; wat is het hier mooi! interessant om te zien hoe groente, fruit en andere dingen precies groeien. Ik heb van alles gezien hier; bomen met limoenen, guave, avocado, bananen, mango, koffieplanten, tabaksplanten, planten met rode pepertjes, rietsuiker..
- de scholen; wat zijn we overal hartelijk ontvangen en wat was het uniek om in de klassen mee te kijken!
- de fietstochten: ondanks het feit dat de kwaliteit van zowel de fietsen als de weg vaak te wensen overliet, was het heel bijzonder om op de fiets erop uit te trekken en op die manier de omgeving te verkennen.
- de bezoekjes aan de dovenschool
- de tijd in het guesthouse; wat is het verblijf hier goed bevallen!
- Het geld; al blijft het na al die maanden nog vreemd om in duizendtallen te rekenen.

En zo kan ik nog een tijd doorgaan…

Ik kan het iedereen aanraden om een aantal maanden naar Malawi/Afrika te gaan en zelf te ervaren hoe men hier leeft. Wat is het bijzonder om een aantal maanden in een land te leven dat in vrijwel elk opzicht het tegenovergestelde is van Nederland. Er valt hier zoveel te zien!
(Het is jammer dat de internetverbinding de laatste tijd niet optimaal is, want daardoor is het erg lastig om foto’s te plaatsen)

Voor degenen die nog niet op de hoogte zijn zal ik even kort toelichten wat ons plan is voor de komende weken: aangezien we geen visum geregeld hebben, moeten we binnen 90 dagen het land verlaten. De uiterlijke datum is 4 april (voor de oplettende lezer: mijn verjaardag;)) , dus voor die tijd moeten we de grens over zijn. Aangezien we graag meer van Afrika willen zien, gaan we een aantal weken rondreizen in Zambia (en eventueel Zimbabwe). Hier willen we in ieder geval de victoria falls bezoeken en daarnaast een safari meemaken. Voor de rest zien we het wel. We hebben inmiddels het vliegticket kunnen wijzigen waardoor we niet langer via Lilongwe maar via Lusaka (hoofdstad Zambia) terugvliegen naar Nederland. Dat houdt tevens in dat we niet 29 april maar 28 april al terug vliegen.

Ik zal proberen zo nu en dan een update te geven van onze belevenissen in Zambia!

Liefs Eefje

• 25 Maart 2012 - 09:35

Sanneke:

Hey Eef,
    Jammer dat je Malawi weer gaat verlaten. Het lijkt me een prachtig land. Wanneer komen de foto's? Fijne vakantie nog!

• 25 Maart 2012 - 12:48

Karlien:

Wat een mooie ervaring moet Malawi zijn geweest :). Goede reis verder en geniet ervan! Groetjes! xx

• 25 Maart 2012 - 16:23

Margriet:

Eefje geniet van het rondreizen in Zambia! Ik geniet elke keer weer van je uitgebreide verslaggeving. Het is alsof ik even een stukje mee mag beleven op afstand, en toch weet je het dichtbij te brengen. Dank je wel daarvoor. Nog een mooie tijd en een goed afscheid toegewenst!! Liefs Margriet

• 26 Maart 2012 - 06:55

Frits:

Hoi Eefje,

Prachtige verhalen! Ik heb er van genoten!
    Veel plezier en succes met het laatste deel van jullie avontuur!
    Groetjes
    Frits

• 28 Maart 2012 - 17:48

Eline:

Wauw, de tijd is inderdaad omgevlogen! Veel plezier met het rondreizen :D

x

• 29 Maart 2012 - 08:56

Ilona Van De Reep:

Hey Eefje! Geweldige verhalen allemaal! En leuk dat je er nog een paar weekjes aan plakt joh.. Ik hoor het wel wanneer je weer terug in het oude, saaie, grijze Best bent ;)
    xxx ilona

• 30 Maart 2012 - 03:31

Bianca:

Yeeh, we kunnen straks samen herinneringen ophalen over gastvrijheid, gesprekken op straat, mango, bananen, en drinken in zakjes en knaloranje fanta! Héél veel plezier in Zambia :-) Geniet ervan, jullie hebben hard genoeg gewerkt de afgelopen maanden, dus nu tijd om te relaxen en te reizen!X